Úvod Společnost za lepší využití horských kol WEBaction


5.03.2008
Trénink na jaro (aneb „trénink je cíl“)


Mouťa pochopil, že se nebude na svých výjezdech moci často schovávat za šlachovitá záda svých druhů a proto se pustil do tréninku sám. A tak zatímco pilný Lev lil FRIDEX do betonu na stavbě své chaty a zodpovědný Bleri kontroloval dvěmi digitálními teploměry lázeň pro potomku, sobecký Mouťa bajkoval:

Noční 5.3.2008
Prověřování nové čelovky na bázi LED-ky příští generace proběhlo od půl deváté do jedenácti a to velmi volně s přestávkami pro hledání lepšího nastavení poloh světel a jejich intenzity. Zejména kvůli výraznému ochlazení na asi -5stC došlo ke zkrácení trasy na Wilsoňák - Kočičí žleb - sjezd k Prádelně /nejhezčí pasáž - mráz vytvořil na kalužích krustičky, tráva byla ojíněná, pozadím těsně před ním mrskla pěkná srnka a technicky náročnější podjetí kmene se mu líbilo tak, že si ho dal dvakrát/ - po mostu na levý břeh /tady bylo asi nejvíc polámaných větví po vichřici Emma/ – Šulák - Žluťák. Ale příčin, proč nedal Šmelcovnu bylo víc – sám v noci, neoseděný zadek, bolavá záda, klouzající podklad..atd.

Noční 19.3.2008
Po dvou týdnech koloklidu na to Mouťa šel zase. Obdobně jako model Škoda Favorit v devadesátých letech, i on měl takřka 100-vylepšení: nový řetěz, novou kazetu, od Bleriho zapůjčenou halogenku SIGMA Mirage Evo/Evo X, sedlu navyklejší zadek, odladěnou čelovku a zánovní krevní sraženinu v pravém lýtku.
Takto vybaven vyjel chvíli po osmé z V.B. směr Hvozdec. Bylo skoro jasno a měsíc jako koláč osvětloval krajinu. Po celodenních smíšených přeháňkách se ochladilo pod bod mrazu a bláto bylo díky tomu na povrchu ztuhlejší. Nové trakční ústrojí vrnělo do ticha noci spokojenou píseň a Mouťa začal polykat kilometry. Nepolykal ale dlouho. Sotva polkl první, začaly se dít věci – po poli (pod 22kV vedením) se cca 70m před ním přesouvala skupinka asi dvaceti stínů o velikosti prasete. A protože stíny měly i tvar prasat a vzhledem k tomu, že před ním neprchaly, Mouťa zastavil a začal dumat o tom, jestli by neměl prchat on. Chvilku počkal. Protože mu zmizely z dohledu a jemu se nechtělo celou oblast objíždět a ztrácet přitom nabranou výšku, pustil se dál. K jeho překvapení však po pár metrech na stíny narazil znovu – tentokrát se moc nepohybovaly až na jeden větší, který kromě pobíhání na kraji stáda i výhružně pochrochtával. To připadlo Mouťovi natolik průkazné, že se na místě otočil a zmizel. A udělal dobře, protože asi po deseti minutách padl v té oblasti výstřel. Následující čtvrthodinku svítil o něco víc než musel, protože se mu do hlavy cpala představa jak se zhaslými světly a dresem od barvy leží na mysliveckém žebřiňáku a v mordě má smrkovou snítku.
U hájenky Na hlince trošku bloudil – risknul cestu, která časem končila a tak dal azimut – v podkladu tvořeném blátem, listím a vrstvičkou sněhu to i do mírného stoupání moc nešlo a on střídavě jel a ťapal. Mapu neměl (podružné stezky, co se jich držel v ní stejně zamalované nejsou). Celkem se štěstím /díky projíždějícímu autu a na poslední chvíli, zrovna v ohybu/ trefil asfaltku, takže jeho ztráty nebyly výrazné.
Cesta do Javůrku proběhla klidně, akorát jedna srnka se neúspěšně pokusila spáchat sebevraždu skokem pod auto. V dědině samotné si Mouťa nevšímal pokřiků místní omladiny ani nepodlehl svodům hučící hospody a bez prodlení se pustil do sjezdu ke Šmelcovně. Nefičelo to tak jak si představoval, neudusaný materiál započatých stavebních úprav brzdil, ale stejně to bylo zajímavé – místy louže, místy kluzké šutráky a místy zledovatělé plošky (ve vnitřku poslední zatáčky Mouťovi ulítl zadek snad o metr). Světla předvedla své maximum, zejména pro od minule nedobitou čelovku byl tento úsek labutí písní.
V následném stoupání tahalo pravé lýtko a protože bláto k bicyklu přimrzalo, začal skákat i řetěz (a vydrželo mu to až do konce – zkrátka „ideální“ podmínky na usazení nového dílu). Když pak u Maršovského potoka (kamenitější=rychlejší část si fakt užil) na Mouťu začala blikat zelená a červená varovná světla SIGMY a Mouťa si představil, jak finální sešup schází potmě, nebylo mu nejlíp po duši. Začal si preventivně nadávat do blbců, že si nevzal i další světlo/blikačku SMART, na kterou by se dalo dost pasáží udělat a tím by se baterka halogenů ušetřila. Ale měl kliku a SIGMA mu dala dostatek luxů až do konce. Dojezd se proměnil v exhibici, kdy do ideálu chybělo už jen velmi málo – třeba to, že musel jednou zastavovat kvůli Emmou vyvrácenému smrku. Nejvíc mu vyšel závěrečný tobogán, do kterého nasadil posed za sedlem a v této pozici balancuje (aniž by jedinkrát zaváhal) přelítl i ty nejstrmější kupky rozrytého obahněného listí. Paráda.
Shrnutí dojmů: 1. Dvě hodinky je čas, za který člověk ještě moc nepromrzne a který se dá ještě dobře zvládnout i bez pití (košík okupovala Pb-baterie SIGMY). 2. Barva halogenky se zdá být pro oči příjemnější.
Epilog: Mouťa nechal auto na špatně osvětleném místě a nejenže se mu blbě nasazovalo přední kolo, ale při odjezdu nabral na vidlu psí exkrement, který se mu podařilo utrousit v interiéru (jak byl zmrzlý, tak nesmrděl a přišlo se na to až druhý den ráno – fůj!). Poučen už bude příště věnovat výběru parkovacího místa větší pozornost.

Sněžná odpolední 24.3.2008
Mouťa letěl. A užíval si hezký výhled na Sloup. Kotoul plavmo za rukama byla vždycky jeho parádní disciplína a svou třídu potvrdil i teď a to prosím nepoužil švédskou bednu ani žíněnku. Snad jen za doskok by mu mohl nějaký přísný rozhodčí Sokola pár desetinek strhnout - Mouťa se rozhodně nepokoušel o stoj spatný, telemark s upažením či jiný umělý závěr. Tvrdí, že jsou nestabilní a že by mohly vést k druhotnému pádu (obvykle Mouťa zůstane gepět na zadku – nejprve čeká, až se zklidní pěti gé odstředěný mozek a pak chvíli poslouchá tělo, jestli se nezačne ozývat případné zranění).
Nutno přiznat, že lehce divoká ale hlavně značně neuspořádaná kličkovaná mezi borovicemi na prudkém jižním svahu si o pád tak trošku říkala a tak se ani moc nedivil, když se mu pravá klika zasekla do kořenů a setrvačnost ho katapultovala do vzduchu (jedním z faktorů ve hře bylo i drobné podcenění - toho dne to byl první úsek bez sněhu a ledu).
Zajímavé je, že se mu karambol podařilo spáchat doslova na poslední chvíli (během následující trati Suchým žlebem a podél Svitavy je za střízliva pád velmi nepravděpodobný) a že to byla havárka jediná. Protože na předcházející pasáže bůkmejkři vypsali mnohem nižší kurzy:
- za radiolokátorem si to svištěl bílým světem 40-tkou v úzké stopě po teréňáku (po každém vybočení z 5-ti centimetrového udusané středu prováděl za účelem udržení rovnováhy celou sestavu prostocviků, ne nepodobnou cvičení na koni našíř)
- na polích u Žďárné se v 20-ti centimetrové vrstvě čerstvého sněhu snažil udržet na vyvýšeném tvrdším středu cesty (několikrát to neustál, ale pokaždé to spravilo rychlé „vystoupení“ z kola.)
- po hřebenu na Sloup mu stabilitu často ztěžovalo nezaklapnutí zámečku treter obalených ledovo-blátivou koulí.
Dojezd už byl standardní, původní plán využít služeb ČD nebyl realizován /do Blanska dojel později a na další spoj se mu hodinu čekat nechtělo/. Novinkou bylo použití čelovky na osvětlení /stačilo to v pohodě/. Doma byl pak unavenější než obvykle /asi se mu sečetly jeho víkendové sněžné radovánky s dětmi – stavba iglú, sněhulačení, koulování, výlety na běžkách i hra na šlepr s Anežkou/. Pro statistiky ještě dodejme, že jel od pěti do čtvrt na devět a to neobvykle bez pauzy – bál se, že by pak moc mrzl.





 
Login >>



HOME  |  © WEBaction 2004